Monday, June 2, 2008

Mooncakes

Alweer een hele tijd geleden dat dit is gebeurd, maar toen ik er vanmiddag aan dacht schoot ik weer in de lach:

Elk jaar rond augustus is het een speciale maand bij de Chinezen. Er wordt dan een rustig feest gevierd. Toen ik nog bij m'n opa en oma woonde werd dan een tafeltje in de voortuin gezet met fruit, cakejes, koeken en soms wat warm eten. Dat eten werd dan eerst geofferd aan de Goden en vervolgens mochten we het met z'n allen opeten.

Het meest kenmerkende van deze maand zijn de mooncakes. Dat zijn zeer machtige, zoete ronde gebakjes. Gedurende de maand zijn deze overal te koop (ook in Chinese toko's in Nederland overigens).

Vorig jaar had ik een paar van die mooncakes van m'n moeder meegekregen. Net als altijd wil ik graag m'n vriendje er van laten proeven, hoewel hij meestal mijn aziatische hapjes niet kan waarderen kon het vast en zeker niet misgaan met deze lekkere koeken! Thuis had ik al zo'n koek op, maar de koek met de beste vulling had ik bewaard voor hem.

Op weg terug naar Enschede maakte ik een tussenstop bij Utrecht, daar was m'n vriendje bij wat vrienden op bezoek. Eenmaal daar kon ik niet wachten en moesten ze van die lekkere koeken proeven!

Dus ik vertel ze over de koeken en het feest. Het zakje gaat open, en ik snijd zo'n koek door midden (het zijn ronde koeken en je eet ze meestal per kwart, dan zit je meestal al wel vol). Meteen hoor ik al "dat ga ik echt niet opeten!" om me heen: de paste - soort van pastaatje - ziet er zwart uit, maar ik had niet verwacht van mensen die zwarte snoepjes eten hier bang voor zouden zijn.

Maar dit was het nog niet hoor! Het lekkerste stukje moet ik nog voor je vinden. Dus ik snijd de twee helften nog eens door midden en voila: daar is de eierdooier.

Echt, volgens mij sprongen ze bijna op van de bank toen ze die eierdooier zagen. Eerst snapte ik er niks van, dit is het lekkerste stukje van de koek! Pas na wat uitleg zag ik hun logica er van in. Wel grappig eigenlijk, ik had er heel m'n leven nog nooit over nagedacht, altijd wilde ik juist de koek met de eierdooier omdat die het lekkerst was.

No comments: