Sunday, June 15, 2008

Kip

Laatst was ik tegen A aan het klagen over hoe IT bedrijven werken tegenwoordig, en dat we er mee moeten leven. Hiermee bedoel ik dat de software die je koopt soms nog niet helemaal af is en na aanschaf een update nodig heeft. Soms moet je zelfs betalen voor een verbetering van het softwarepakket dat je had aangeschaft. Ik gebruikte hierbij een anekdote:

Stel, je wil kip eten vanavond. Je gaat naar de poelier. Die prijst een hele bijzondere, superhippe kip aan; veel vlees en sappig, nieuwste versie van deze soort! Je koopt die kip.

Thuis kom je er achter dat de kip niet veel bijzonders is, en hier en daar zelfs wat vlees mist. Helaas is de markt nu al gesloten. De volgende dag ga je naar die goede man: "ja, ik had er wat van gefileerd, het vlees had nog wat werk nodig: marinade en een keuring (update). Maar geen paniek, je krijgt deze fileetjes mee voor drie euro!"

Wacht even: ik had al betaald voor de hele kip, kwam thuis en moest het doen met een half gefileerde kip, en om de rest te krijgen moet ik nog bijleggen? Hoe wij zouden reageren als de kip een softwareproduct is: ach, die goede poelier wilde alleen maar zorgen dat ik geen smakeloze stukjes kip zou eten en heeft de moeite genomen deze kipfilet nog te marineren. Al komt het vlees een dag later, het heeft erg goed gesmaakt!

A gaf toe dat het er tegenwoordig wel vaak zo aan toe gaat met IT producten. Behalve bij het product dat zij maken (uiteraard)!

Dus ik ging verder met mijn kip verhaal, dit keer over A's product.

In een arm land waar een schaarste aan goed en voldoende vlees is komen jullie aanzetten met een fantastische, mooie, vlezige kip, zelfs met extra toegevoegde vitaminen! Ze hebben die kip hier hard nodig, tot voor kort gaven deze mensen veel geld uit aan een andere kip met weinig vlees en voedingstoffen. Soms konden ze niet eens waterreinigingstabletten kopen omdat die kip zo duur was.

Maar hier komt de superkip, voor een goeie deal. Elke maand een nieuwe. De enige prijs die je er voor moet betalen is elke maand afhankelijk van het aantal kinderen dat je met deze kip kunt voeden. Hoe meer kinderen van het vlees kunnen genieten, des te hoger de prijs. Uiteindelijk is dat wel een groot bedrag, maar deze mensen zijn bereid er voor te betalen aangezien het toch wel een verbetering is ten opzichte van de vorige kip, en ze hebben nu bijna altijd genoeg waterreinigingsmiddelen met het geld dat ze er aan over houden.

Dat hebben de makers van deze kip goed berekend voor ze met deze bedragen aan kwamen zetten: mensen betalen toch wel, want er is geen andere kip die genoeg vlees heeft voor zoveel kids.

A's reactie: "Wellus! [De Concurrent] heeft ook een hele dikke kip!"

No comments: