Wednesday, October 15, 2008

Yue liang dai biao wo de xin

Pas lag ik in bed wat rond te woelen. Het is een groot bed, al helemaal als je partner er niet is. Ik kwam maar niet in slaap en toen ineens hoorde ik een melodie in mijn hoofd klinken. Het liedje kwam me zo bekend voor, maar ik kon verder geen titel of artiest uit mijn geheugen krijgen dat er enigzins verband mee had.

Na een lange tijd neurien had ik bedacht dat het een Chinees nummer moest zijn. Eentje die ik tijdens mijn jaren opgroeien bij mijn grootouders ergens heb opgepikt. Vlug pakte mijn iPhone. Er is zo een applicatie waarmee je nummers kunt vinden door het melodietje te neurien. Normaal gesproken werkt dit niet heel goed, maar dit keer zag ik een paar chinese nummers er tussen staan. Hoopvol klikte ik op een van die nummers en toen.. Was ik zó blij! ik hoorde het liedje dat in mijn hoofd zat.

Ik sprong uit bed en heb meteen op iTunes rondgeshopt. Ook na wat googlen naar de originele versie (die helaas niet op iTunes staat) kwam ik er achter dat het een immens populair nummer is onder Chinezen. Dit is hét nummer dat vrijwel elke Chinees kent - ook al kennen sommigen de naam van het liedje niet.

Hieronder heb ik twee versies er van toegevoegd. Het origineel en eentje die wat moderner is (beide videoclips zijn crap overigens). - De applicatie waar ik het over had heet Midomi.



No comments: