Monday, February 25, 2008

Grote sprekers

Al een tijdje heb ik een link op m'n blog staan naar TED. Wellicht dat het op sommigen van jullie overkomt als een rare tech-nerd website, het ziet er flashy en commercieel uit, en misschien heb je gewoon geen zin om op onderzoek uit te gaan.

Zelf kijk ik er ook niet wekelijks op. Maar telkens als ik weer een TED-video ergens zie verschijnen vraag ik me af waarom ik er niet vaker heen ga. Er staan inspirerende video's op de site. Mensen met passie voor hun vak. Mensen met visie en talent. Mensen die inspireren.

Er zijn video's op verschillende gebieden. Wetenschap, kunst, technologie, cultuur. Waar ik altijd het meest door word geraakt zijn de videos over de problemen die wij op ons aardbolletje hebben.

Steeds vaker zet ik videos op m'n blog, maar uit al deze videos is het moeilijk kiezen. Het zijn geen korte youtube filmpjes. Déze hebben daadwerkelijk inhoud. In bijgaand filmpje spreekt Isabel Allende over passie (en haar visie op de rol van vrouwen in het verbeteren van de wereld)



Ook een video die ik je kan aanraden is een presentatie van een 19 jarig meisje over kankeronderzoek: het is geen ziekte. Het is een stap in ons evolutieproces dat nog niet voltooid is.

4 comments:

Anonymous said...

Mij vallen de presentaties vaak wat tegen, juist omdat ze voor alle TED-leden begrijpelijk moeten zijn in 'n enorme marathon-sessie. Het kan daarom niet de diepte in, en blijft hangen in casuïstische verhalen. Dat is leuk om te 'zappen', maar je wordt er niet wijzer van.

Geth said...

"casuïstisch" ik ken maar één persoon die zulke woorden zou gebruiken op een blogje zoals deze. Heel anoniem is dat niet.

Anonymous said...

Het is dan ook meer gemakszucht. Al die 20.000 accounts op internet bijhouden, wat 'n werk. :)

Unknown said...

Een extra klik ;)